Ten zabawnie brzmiący skrót to nic innego, jak Miejsce Obsługi Podróżnych. To wydzielony w pasie drogowym – poza koroną drogi teren, wyposażony w miejsca postojowe dla pojazdów oraz w urządzenia służące zaspokajaniu potrzeb podróżnych. W Polsce dzielimy je na trzy kategorie. Tworzone obecnie wzdłuż autostrad A2 i A4 dzielone są według dwóch wyższych kategorii, gdyż pierwsza jest najmniej rozbudowana i funkcjonalna. Miejsca określane jako MOP kategorii II wyposażone będą w parkingi, toalety, stacje paliw oraz restauracje. Kategoria III obejmuje poza wymienionymi elementami jeszcze miejsca noclegowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła wreszcie przetarg na wybór operatorów Miejsc Obsługi Podróżnych. Najkorzystniejsze oferty w przetargu złożyły firmy Lotos, Orlen i Shell. Na autostradzie A4 powstanie w sumie dziesięć MOP-ów: cztery III kategorii i sześć II kategorii. Na obiekty pierwszego zespołu MOP-ów: Oleśnica III, Witowice II, Rachowice II, Kozłów II najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Lotos. Obiekty drugiego zespołu MOP-ów: Młyński Staw III, Rzędziwojowice II, Wirek III, Halemba II będzie obsługiwać firma Shell. Natomiast na obiekty trzeciego zespołu MOP-ów: Wysoka III i Góra Świętej Anny II najlepszą ofertę złożyła firma Orlen.
Zgodnie z warunkami przetargu w celu zwiększenia konkurencji zakazano obsługi więcej niż jednego zespołu MOP-ów na jednej autostradzie przez tę samą firmę. Natomiast zgodnie z umową, która zostanie zawarta ze zwycięzcami przetargu, stacje benzynowe i restauracje zostaną wybudowane w terminie do 12 miesięcy od udostępnienia terenu pod MOP-y, a obiekty noclegowe w terminie do 18 miesięcy od udostępnienia terenu.
Przy okazji tej na pewno dobrej dla podróżnych korzystających z autostrady A4 informacji rodzi się jedno pytanie – jak to się stało, że na terenie naszego powiatu nie powstał zjazd z autostrady. Wszędzie tam, gdzie zjazdy takie powstały jest to jeden z elementów sprzyjających rozwojowi regionu. Zjazdy mają nasi sąsiedzi: Brzeg i Oława. Strzelina w tym gronie niestety nie ma. Co lub kto sprawił, że tak się stało ? Czy był to zbyt słaby lobbing ze strony naszych samorządowców, czy też złożyły się na to inne czynniki ? W jednym z kolejnych wydań Expressu postaramy się zająć tą sprawą.