Pomnik ustanowiony był uchwałą rady z 1993 roku. Jak podano w uzasadnieniu, powodem zniesienia jest zapewnienie bezpieczeństwa powszechnego, gdyż obecny stan drzewa powoduje zagrożenie dla życia i mienia. Decyzja umożliwia wycięcie go, a zatem jego los jest przesądzony.
Konieczność wycięcia drzewa zagrażającego otoczeniu może spotkać każdego właściciela posesji. Mieszkańcy, którzy chcą pozbyć się drzewa ze swojej działki, muszą odpowiedni wniosek złożyć u wójta lub burmistrza. Do wydania zezwolenia wycięcia drzew i krzewów z nieruchomości należących do gminy uprawniony jest starosta. W wyjątkowym przypadkach, gdy nieruchomość znajduje się w rejestrze zabytków, osobą odpowiedzialną jest wojewódzki konserwator zabytków.
Właściwie sporządzony wniosek powinien zawierać: dane posiadacza nieruchomości, tytuł prawny do władania nieruchomością potwierdzony np. wypisem z rejestru gruntów lub umową dzierżawy, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, przyczynę i termin zamierzonej wycinki oraz wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy lub obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm. Zezwolenia nie wymaga wycinka drzew, których wiek nie przekracza 5 lat oraz drzew owocowych.
Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy w Strzelinie możemy znaleźć informacje, dotyczące procedury występowania o zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów w wypadku, gdy wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości. Druk wniosku pobrać można w biurze obsługi interesanta w pokoju nr 20 na parterze budynku.
Jak doradzają pracownicy magistratu, podanie we wniosku numeru telefonu oraz godzin, w których można uzyskać kontakt z wnioskodawcą może znacznie skrócić termin załatwienia sprawy. W przypadku posesji stanowiącej współwłasność, wniosek musi być potwierdzony przez współwłaściciela, zaś przy braku kompletu wymaganych dokumentów osoba zostanie wezwana do ich uzupełnienia i złożenia w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy w Strzelinie. Postępowanie trwać może do 30 dni.