Alkohol i stosunkowo łatwy do niego dostęp to jedna z przyczyn zjawisk patologicznych i problemów społecznych. Niestety łatwy dostęp do promili mają też osoby poniżej 18. roku życia. Ten problem dostrzega większość z nas.
Żeby kupić alkohol, nastolatki stosują różne metody: poważny ubiór, pomoc dojrzale wyglądającego kolegi czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili w domu. Stąd hasło kampanii społecznej „Pozory mylą, dowód nie”.
Organizatorzy chcą przypomnieć handlowcom, że sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Ważne jest, by sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Bowiem od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie nie ma nawet pojęcia dowodu tymczasowego.
Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w związku. Ten sam przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach regulujących zasady sprzedaży trunków. Do sprzedawców trafią też plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.