Podstawowym założeniem reformy jest spójność programowa. Co ten termin oznacza dla uczniów? Nauczyciele z Gimnazjum Slavia w Strzelinie zdecydowali się wyjaśnić rodzicom i uczniom, zaczynającym w tym roku szkolnym naukę, co oznacza ten termin w praktyce.
Rocznik 2009/2010 jest pierwszym, który rozpocznie przygotowania do matury już w gimnazjum. Program z zakresu podstawowej wiedzy ogólnej musi zostać opanowany na tym etapie edukacyjnym, ponieważ nie będzie powtarzany, jak było dotychczas, w szkole ponadgimnazjalnej. Ciągłość programowa zapewnia bowiem płynne przejście do dalszych zagadnień niezbędnych do zrealizowania przed maturą. Tegoroczni pierwszoklasiści będą więc pierwszym rocznikiem, który na przygotowanie do egzaminu dojrzałości dostanie nie 3, a sześć lat.
Warunkiem powodzenia reformy jest jednak świadomość konsekwencji nowego programu wśród rodziców i uczniów oraz systematyczna, równa praca przez cały okres kształcenia. W związku z powyższym dyrekcja i nauczyciele gimnazjum Slavia mocno podkreślali wagę nauki na tym etapie edukacyjnym.
Rodzice nie kryli swoich obaw. Mimo że zmiany w programie im się podobają, to nie są pewni, czy reforma zostanie sprawnie wdrożona.