Ruszyła właśnie IV edycja kampanii informacyjnej systemu Dokumenty Zastrzeżone. Celem kampanii jest poszerzenie ogólnej wiedzy o możliwości i potrzebie zastrzegania utraconych dokumentów. Przedsięwzięciu patronuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendant Głównego Policji.
Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Tylko w 2008 r. Policja zanotowała ponad 19 tysięcy przypadków posługiwania się dokumentami innej osoby i ponad 30 tysięcy przypadków podrabiania dokumentów tożsamości. W tym samym czasie w Bankach odnotowano ponad 12 tys. prób dokonania oszustw z użyciem skradzionych lub podrobionych dokumentów na ogólną kwotę ponad 320 mln. złotych. Każdego dnia przestępcy podejmują kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym dokumentem, przy różnego rodzaju transakcjach.
Należy pamiętać, że wobec nasilających się prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza! Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Kampania, w której udział bierze kilkanaście banków, ma poinformować o akcji na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa osób, które utraciły dokument tożsamości, np.: dowód osobisty, paszport, książeczka wojskowa, prawo jazdy, dowód rejestracyjny etc, a także karta kredytowa. Najważniejsze cele kampanii to: wyeliminowanie z obrotu skradzionych lub sfałszowanych dokumentów, ograniczenie wykorzystywania cudzej tożsamości do dokonywania oszustw oraz wzmacnianie bezpieczeństwa i rzetelności w sektorze usług czy w obrocie gospodarczym. Do akcji włączyli się też strzelińscy policjanci, którzy na stronie internetowej doradzają co robić w przypadku utraty dokumentów. Należy zatem:
1. Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE,
2. Powiadomić Policję jeśli utracono je w wyniku kradzieży,
3. Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument.
Najlepiej jednak nie dopuścić do kradzieży i właściwie zabezpieczyć swe dokumenty i mienie, bo wtedy wiedza ta nie będzie nam potrzebna.