- Zapraszam państwa do świata McCain. Świata, w którym liczą się przede wszystkim smaczne produkty o wysokiej jakości oraz precyzyjnie zdefiniowane, mierzalne zobowiązania wobec planety i ludzi - rozpoczęła spotkanie Helga Hofmeister, managing director Germany & Central Europe.
Jaką drogę muszą pokonać ziemniaki, zanim trafią na talerz? Wyjaśnił to Krzysztof Boczar, plant manager. - Zaczynamy od kontroli, selekcji i sortowania. Następnie odseparowujemy kamienie i odbywa się ponowne sortowanie w kąpieli solankowej. Potem jest obieranie, cięcie i znów sortowanie. Następnie blanszowanie, suszenie, głębokie mrożenie, pakowanie oraz magazynowanie. Tak to pokrótce wygląda proces „z pola na talerz”.
Bardzo ważna w produkcji frytek jest odpowiednia uprawa ziemniaków. - Utrzymujemy dobre relacje z rolnikami, stawiamy na zaangażowanie w każdy etap produkcji oraz utrzymujemy najwyższy w Europie procent kontraktacji na poziomie 99%. Stawiamy na bezpieczeństwo żywności, odpowiednio dobieramy pola i producentów, prowadzimy częste inspekcje polowe oraz pobieramy próby w czasie sezonu, załadunku i przechowywania – powiedział Filip Manycz, potato logistic manager.
Można było się o tym przekonać osobiście, podczas wizyty na polu pod Mikoszowem, gdzie współpracujący z firmą rolnik przybliżył zebranym praktyki agrotechniczne, metody zapewniania jakości i działań podjętych na rzecz środowiska. - Pracuję dla McCaina od czterech lat. Jestem bardzo zadowolony z warunków współpracy, bo i pieniążki mam na czas, nie muszę też martwić się o zbyt surowca. Do tego stale mogę inwestować w nowoczesne maszyny, a co za tym idzie usprawniam wykop ziemniaków – powiedział pracujący na polu rolnik.
Paweł Winczaszek, quality manager Poland, przybliżył zebranym zobowiązania firmy McCain na rzecz zdrowego odżywiania. - We wrześniu wprowadziliśmy do produkcji nowy olej słonecznikowy i wycofaliśmy palmowy. Gwarantuje on wartość odżywczą, stabilność i bezpieczeństwo żywności a przede wszystkim jest gwarancją utrzymania środowiska naturalnego. Wszystko to daje proste równanie: dobre ziemniaki plus dobry olej równa się dobre frytki.
Firma przywiązuje również dużą uwagę do dobrych relacji z otoczeniem. Podczas bloku tematycznego „Dobra etyka to dobry biznes”, product manager retail CE Katarzyna Woźniak przedstawiła wszystkim strategię firmy jako lidera rynku i innowacji w obszarze produktów mrożonych na świecie. - Założyliśmy sobie 11 podstawowych zobowiązań firmy, które zostaną wdrożone do 2012 roku. Zakładają one m.in. wprowadzenie nowych wstępnie podsmażanych produktów, programów najwyższego bezpieczeństwa, rozwoju w obszarze ochrony środowiska, jak również rozbudowę regionalnych i międzynarodowych projektów edukacyjnych i wymiany informacji.
Pierwsza fabryka frytek McCain powstała w 1957 roku we Florenceville jako rodzinne przedsiębiorstwo dwóch braci z Kanady. Obecnie firma posiada 55 fabryk na 6 kontynentach w ponad 130 krajach i zatrudnia 20 tys. ludzi. W Europie mieści się 7 zakładów w pełni specjalizujących się w przetwórstwie ziemniaka we Francji, Holandii, Belgii i jedyny w Polsce. Pierwsza produkcja w Chociwelu ruszyła w kwietniu 1999 roku. Obecnie firma zatrudnia 230 osób. Europejska produkcja to 1,3mln ton frytek rocznie, w tym 150tys. ton z fabryki w Chociwelu. Na miejscu w fabryce przechowywane jest 50tys. ton ziemniaków, drugie tyle u rolników.