Ostatnia robocza sesja rady powiatu, 28 października przez wielu radnych nazwana została oświatową, bo głównym jej punktem była informacja kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych i oświatowych powiatu na temat działalności szkół i placówek. Dyrektorzy referowali radnym sytuacje swoich placówek. Omawiano przede wszystkim potrzeby, zwłaszcza remontowe oraz podstawowe problemy. Opisywano osiągnięcia uczniów i wychowanków, kierunki i profile kształcenia a także zrealizowane przedsięwzięcia.
- Pracujemy dość ciężko z uwagi na specyfikę placówki oraz dzieci i młodzież, które z powodu zagrożeń rozwojowych mają trudności w uczeniu się lub zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym - mówiła Marlena Borecka dyrektor Zespołu Szkół Oświatowych. - W skład naszej placówki wchodzi 112 uczniów w 3 grupach wychowawczych, które kształcimy w 10 oddziałach szkolnych pod opieką 12 nauczycieli. Nieustannie przystępujemy i uczestniczymy w realizacji programów funduszów społecznych, które w drobny sposób zabezpieczają nasze potrzeby oraz bieżące działanie placówki – referowała dyrektor.
Jako druga wystąpiła dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skoroszowicach, Elżbieta Kozłowska. - Nasza placówka przyjmuje młodzież w wieku od 16 do 24 lat. Obecnie mamy 44 uczniów objętych nauką i wychowaniem w zasadniczej szkole zawodowej o 2 kierunkach kształcenia oraz w szkole przysposabiającej do pracy uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym. 12 nauczycieli nieustannie podnosi aktywność zawodową osób niepełnosprawnych obejmując uczniów dodatkowymi zajęciami, terapią, gimnastyką, zajęciami rehabilitacyjno- wychowawczymi, dydaktyczno wyrównawczymi oraz kołami zainteresowań – wyliczała dyrektor.
Następnie głos zabrał dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie, Robert Kozuń. Przedstawił pokrótce kwalifikacje swoich 72 nauczycieli nauczycieli oraz 16 kierunków kształcenia, w tym 6 w technikum i 10. - Nieustannie realizujemy program kształcenia zawodowego, prowadząc zajęcia pozalekcyjne oraz wycieczki zawodoznawcze. Przystąpiliśmy też do Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa, współpracujemy z Bankiem Spółdzielczym stawiając na edukację bankową oraz nawiązaliśmy współpracę z Toyotą, od której dostaliśmy silniki benzynowe do ćwiczeń warsztatowych – wymieniał dyrektor.
Osiągnięcia swojej szkoły zaprezentował też dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Ludowie Polskim, Marek Warcholiński. - Mimo że nasi uczniowie z roku na rok systematycznie poprawiają swoje wyniki w nauce, nie jesteśmy zadowoleni z wyników tegorocznych matur w związku z tym planujemy dodatkowe zajęcia podczas wakacji przygotowujące do poprawkowego egzaminu maturalnego - mówił dyrektor. - Obecnie 56 nauczycieli naucza 632 uczniów i słuchaczy w 17 oddziałach dla młodzieży i 9 dla dorosłych. Mamy zadowalające wyniki z egzaminów zawodowych a naszym największym osiągnięciem są praktyki zawodowe w Niemczech oraz na Krecie – zakończył dyrektor.
Dorota Drózd-Skorupska, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących przedstawiła radzie największe zapotrzebowania szkoły. - Mamy najlepszych uczniów, w 15 oddziałach, 37 nauczycieli kształci elity naszego powiatu a mimo to naszą bolączką jest sala gimnastyczna z pękającymi ścianami i przeciekającym dachem oraz instalacją elektryczną zagrażającą bezpieczeństwu a budynkowi głównemu grozi zawilgocenie murów. Dodatkowo szkole potrzebny jest parking i znak ograniczający prędkość przy szkole a także zakaz parkowania wzdłuż chodnika przy wejściu głównym ponieważ utrudnia to dojazd karetki oraz przeprowadzenie akcji ratunkowej – mówiła dyrektor.
Działania swojej placówki zreferowała też pokrótce dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelinie, Elżbieta Kasprzyszak. - Mamy pod opieką 7 144 osób, w ubiegłym roku przebadaliśmy 1 115 osób.10 nauczycieli, 4 pedagogów, 5 psychologów i logopeda nieustannie prowadzą warsztaty indywidualne dla dzieci, młodzieży, rodziców a także szkół i przedszkoli oraz zajęcia korekcyjne, terapie psychologiczne i szkolenia dla nauczycieli. Niestety muszę stwierdzić, że mimo mimo niżu demograficznego obserwujemy nadwyżkę pacjentów. Piętrzą się problemy wychowawcze związane z okresem dojrzewania, nasilają ucieczki z domu, groźby bądź próby samobójcze a także alkoholizm i powtarzanie klas wśród gimnazjalistów – mówiła dyrektor.
Jako ostatnia wystąpiła Krystyna Kubów, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Dydaktycznego w Strzelinie. - Nasze podstawowe zadania to doradztwo, jednakże prowadzimy też
otwarte zajęcia, warsztaty i seminaria. Dodatkowo współpracujemy ze szkołami współorganizując zajęcia i konkursy a także przy nielicznej kadrze wciąż poszerzamy nasze działania, zajmujemy się badaniem potrzeb nauczycieli i realizacją potrzeb. Mimo to od 1 listopada żadna z gmin nie będzie już współfinansowała naszej placówki – przekazała obecnym dyrektor placówki.
Po zreferowaniu osiągnięć, potrzeb placówek a także oszczędności jakie poczyniły dane instytucje rozgorzała dyskusja radnych na temat edukacji w powiecie. - Oświata to nie tylko konkretna szkoła, to rodzina, społeczeństwo, rynek pracy, to cała konstrukcja naszego powiatu a także państwa – mówiła radna Jadwiga Szmigielska. - Kiedyś motywacją do zdobywania wiedzy był fakt, że była ona towarem, przepustką do lepszego życia, dawała szereg możliwości. Dzisiaj rzeczywistość w oświacie, zmieniła się tak, że zdawalność zależy od nauczyciela, który musi stanąć na głowie i na siłę uszczęśliwić ucznia. Niestety, gdzie zaczyna się przymus kończy się przyjemność i to jest demoralizujące dla młodzieży – zakończyła radna.
Do dyskusji włączyła się także wiceprzewodnicząca Leokadia Pawliszak – Dawniej nikomu do głowy nie przyszło, żeby takie same tematy maturalne realizowali uczniowie szkół zawodowych, techników i ogólniaków. Teraz matura jest faktycznie obiektywna ale do sprawiedliwości jej daleko. Pamiętajmy, że w kilku cyferkach nie można niczego pokazać, a już szczególnie tak złożonego zjawiska socjologicznego jakim jest szkoła - mówiła radna.- Zdecydowanie sprzeciwiam się ocenom szkół i pracy nauczycieli poprzez zdawalność, żeby dokonywać oceny trzeba znać postęp, punkt startowy i końcowy. Najlepszymi wynikami szkoły jest to że uczniowie chcą tam iść a rodzice są zadowoleni. Podsumowując uważam, że zrobiliśmy olbrzymi postęp w zakresie wyposażenia szkół, wyglądu i dążenia do normalności – zakończył dyskusje przewodniczący Zbigniew Woroniecki.