Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Powiat strzeliński
Oświatowa sesja

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
„Pilnujecie tego kaganka oświaty, który rozświetla umysły strzelińskiej młodzieży” - powiedział podczas LVI sesji rady powiatu strzelińskiego, wicestarosta Zdzisław Rykała do przedstawicieli placówek oświatowych.
Oświatowa sesja
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Ostatnia robocza sesja rady powiatu, 28 października przez wielu radnych nazwana została oświatową, bo głównym jej punktem była informacja kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych i oświatowych powiatu na temat działalności szkół i placówek. Dyrektorzy referowali radnym sytuacje swoich placówek. Omawiano przede wszystkim potrzeby, zwłaszcza remontowe oraz podstawowe problemy. Opisywano osiągnięcia uczniów i wychowanków, kierunki i profile kształcenia a także zrealizowane przedsięwzięcia.

- Pracujemy dość ciężko z uwagi na specyfikę placówki oraz dzieci i młodzież, które z powodu zagrożeń rozwojowych mają trudności w uczeniu się lub zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym - mówiła Marlena Borecka dyrektor Zespołu Szkół Oświatowych. - W skład naszej placówki wchodzi 112 uczniów w 3 grupach wychowawczych, które kształcimy w 10 oddziałach szkolnych pod opieką 12 nauczycieli. Nieustannie przystępujemy i uczestniczymy w realizacji programów funduszów społecznych, które w drobny sposób zabezpieczają nasze potrzeby oraz bieżące działanie placówki – referowała dyrektor.

Jako druga wystąpiła dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Skoroszowicach, Elżbieta Kozłowska. - Nasza placówka przyjmuje młodzież w wieku od 16 do 24 lat. Obecnie mamy 44 uczniów objętych nauką i wychowaniem w zasadniczej szkole zawodowej o 2 kierunkach kształcenia oraz w szkole przysposabiającej do pracy uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym. 12 nauczycieli nieustannie podnosi aktywność zawodową osób niepełnosprawnych obejmując uczniów dodatkowymi zajęciami, terapią, gimnastyką, zajęciami rehabilitacyjno- wychowawczymi, dydaktyczno wyrównawczymi oraz kołami zainteresowań – wyliczała dyrektor.

Następnie głos zabrał dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Strzelinie, Robert Kozuń. Przedstawił pokrótce kwalifikacje swoich 72 nauczycieli nauczycieli oraz 16 kierunków kształcenia, w tym 6 w technikum i 10. - Nieustannie realizujemy program kształcenia zawodowego, prowadząc zajęcia pozalekcyjne oraz wycieczki zawodoznawcze. Przystąpiliśmy też do Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa, współpracujemy z Bankiem Spółdzielczym stawiając na edukację bankową oraz nawiązaliśmy współpracę z Toyotą, od której dostaliśmy silniki benzynowe do ćwiczeń warsztatowych – wymieniał dyrektor.

Osiągnięcia swojej szkoły zaprezentował też dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Ludowie Polskim, Marek Warcholiński. - Mimo że nasi uczniowie z roku na rok systematycznie poprawiają swoje wyniki w nauce, nie jesteśmy zadowoleni z wyników tegorocznych matur w związku z tym planujemy dodatkowe zajęcia podczas wakacji przygotowujące do poprawkowego egzaminu maturalnego - mówił dyrektor. - Obecnie 56 nauczycieli naucza 632 uczniów i słuchaczy w 17 oddziałach dla młodzieży i 9 dla dorosłych. Mamy zadowalające wyniki z egzaminów zawodowych a naszym największym osiągnięciem są praktyki zawodowe w Niemczech oraz na Krecie – zakończył dyrektor.

Dorota Drózd-Skorupska, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących przedstawiła radzie największe zapotrzebowania szkoły. - Mamy najlepszych uczniów, w 15 oddziałach, 37 nauczycieli kształci elity naszego powiatu a mimo to naszą bolączką jest sala gimnastyczna z pękającymi ścianami i przeciekającym dachem oraz instalacją elektryczną zagrażającą bezpieczeństwu a budynkowi głównemu grozi zawilgocenie murów. Dodatkowo szkole potrzebny jest parking i znak ograniczający prędkość przy szkole a także zakaz parkowania wzdłuż chodnika przy wejściu głównym ponieważ utrudnia to dojazd karetki oraz przeprowadzenie akcji ratunkowej – mówiła dyrektor.

Działania swojej placówki zreferowała też pokrótce dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelinie, Elżbieta Kasprzyszak. - Mamy pod opieką 7 144 osób, w ubiegłym roku przebadaliśmy 1 115 osób.10 nauczycieli, 4 pedagogów, 5 psychologów i logopeda nieustannie prowadzą warsztaty indywidualne dla dzieci, młodzieży, rodziców a także szkół i przedszkoli oraz zajęcia korekcyjne, terapie psychologiczne i szkolenia dla nauczycieli. Niestety muszę stwierdzić, że mimo mimo niżu demograficznego obserwujemy nadwyżkę pacjentów. Piętrzą się problemy wychowawcze związane z okresem dojrzewania, nasilają ucieczki z domu, groźby bądź próby samobójcze a także alkoholizm i powtarzanie klas wśród gimnazjalistów – mówiła dyrektor.

Jako ostatnia wystąpiła Krystyna Kubów, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Dydaktycznego w Strzelinie. - Nasze podstawowe zadania to doradztwo, jednakże prowadzimy też

otwarte zajęcia, warsztaty i seminaria. Dodatkowo współpracujemy ze szkołami współorganizując zajęcia i konkursy a także przy nielicznej kadrze wciąż poszerzamy nasze działania, zajmujemy się badaniem potrzeb nauczycieli i realizacją potrzeb. Mimo to od 1 listopada żadna z gmin nie będzie już współfinansowała naszej placówki – przekazała obecnym dyrektor placówki.

Po zreferowaniu osiągnięć, potrzeb placówek a także oszczędności jakie poczyniły dane instytucje rozgorzała dyskusja radnych na temat edukacji w powiecie. - Oświata to nie tylko konkretna szkoła, to rodzina, społeczeństwo, rynek pracy, to cała konstrukcja naszego powiatu a także państwa – mówiła radna Jadwiga Szmigielska. - Kiedyś motywacją do zdobywania wiedzy był fakt, że była ona towarem, przepustką do lepszego życia, dawała szereg możliwości. Dzisiaj rzeczywistość w oświacie, zmieniła się tak, że zdawalność zależy od nauczyciela, który musi stanąć na głowie i na siłę uszczęśliwić ucznia. Niestety, gdzie zaczyna się przymus kończy się przyjemność i to jest demoralizujące dla młodzieży – zakończyła radna.

Do dyskusji włączyła się także wiceprzewodnicząca Leokadia Pawliszak – Dawniej nikomu do głowy nie przyszło, żeby takie same tematy maturalne realizowali uczniowie szkół zawodowych, techników i ogólniaków. Teraz matura jest faktycznie obiektywna ale do sprawiedliwości jej daleko. Pamiętajmy, że w kilku cyferkach nie można niczego pokazać, a już szczególnie tak złożonego zjawiska socjologicznego jakim jest szkoła - mówiła radna.- Zdecydowanie sprzeciwiam się ocenom szkół i pracy nauczycieli poprzez zdawalność, żeby dokonywać oceny trzeba znać postęp, punkt startowy i końcowy. Najlepszymi wynikami szkoły jest to że uczniowie chcą tam iść a rodzice są zadowoleni. Podsumowując uważam, że zrobiliśmy olbrzymi postęp w zakresie wyposażenia szkół, wyglądu i dążenia do normalności – zakończył dyskusje przewodniczący Zbigniew Woroniecki.


Katarzyna Kotlarz



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 26 kwietnia 2024
Imieniny
Marii, Marzeny, Ryszarda

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl