Na początku uroczystego otwarcia pracowni dyrektor Małgorzata Ratajczak przywitała zaproszonych gości i w skrócie opowiedziała o projekcie. Głos zabrali także burmistrz Jerzy Matusiak oraz poseł Norbert Raba. Obaj pogratulowali „piątce” nowej pracowni oraz wyrazili nadzieję, na wychowanie przyszłych zwycięzców olimpiad przyrodniczych.
Uczniowie w nowej pracowni zaprezentowali doświadczenia, które będą wykonywać podczas zajęć. Zaproszeni goście byli pod dużym wrażeniem. Na koniec uroczystości w sali gimnastycznej odbyła się część artystyczna. Zebrani obejrzeli przedstawienie pt. ,,Las - dom zwierząt”. Sztukę napisała B. Jankowska.
- Wyniki diagnoz edukacyjnych wskazują na braki w wykorzystywaniu przez polskich uczniów wiedzy w praktyce, twórczego rozwiązywania problemów i zadań matematycznych. Istnieje konieczność kształtowania kompetencji kluczowych, w tym samodzielnego myślenia i rozumowania matematycznego - mówi koordynator projektu Joanna Kwiatkowska. Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 roku, a także krajowe strategie sektorowe, zakładają zwiększenie liczby osób studiujących na kierunkach matematyczno-przyrodniczych i technicznych.
W ramach projektu „Pracownia przyrodnicza w każdej gminie” Szkoła Podstawowa nr 5 pozyskała nowoczesną klasopracownię, w której odbywać będą się zajęcia z przyrody i matematyki. Celem głównym projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji, zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych- podnoszenie jakości procesu kształcenia, wspieranie indywidualnych zainteresowań i zdolności każdego ucznia ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności kluczowych poprzez realizację programów rozwojowych na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, a także wdrażanie przyjętych rozwiązań do praktyki szkolnej- o celach projektu mówiła koordynator Joanna Kwiatkowska.
- W ramach projektu prowadzone będą dwa koła przyrodnicze i zajęcia matematyczne na różnym poziomie. Dla dzieci, które będą miały kłopoty w nauce, prowadzone będą zajęcia wyrównawcze, natomiast dla uczniów z zainteresowaniami przyrodniczymi i matematycznymi będą ćwiczenia rozwijające ich zainteresowania – dodaje dyrektor Małgorzata Ratajczak. Dodatkowo uczniowie będą mogli otrzymać pomoc psychologiczną i wsparcie od tutora. Jest to jedyna taka pracownia w gminie Strzelin, dlatego uczniowie z innych szkół również będą mogli z niej korzystać. W programie udział bierze 118 szkół z województwa dolnośląskiego, w tym szkoły w Prusach i w Przewornie.
W szczególności projekt ten umożliwi uczniom prowadzenie i obserwację eksperymentów z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Istotna dla szkół biorących udział w tym projekcie jest także możliwość korzystania z platformy edukacyjnej stanowiącej wirtualne środowisko nauczania – uczenia się, pracy własnej i zespołowej, tworzenia i wykorzystania materiałów edukacyjnych oraz administrowania procesem kształcenia.
Na wyposażenie nowej pracowni w „piątce” składają się multimedia, które pozwolą na wizualizację przebiegu i wyników prowadzonych eksperymentów, a także interaktywne systemy informatyczne umożliwiające bieżące i efektywne sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów. - Na ławkach znajdują się komputery, jest również tablica interaktywna i mnóstwo przyrządów do eksperymentów. Doświadczenia będzie można przepracować w pracowni, ale także na zewnątrz - opowiada dyrektor szkoły. Warunkiem otrzymania wyposażenia oprócz opracowania przez szkołę programu rozwojowego było przygotowanie sali pod pracownię przez organ prowadzący. W „piątce” na pracownię zamieniono dawną kotłownię.