Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Historia miasta: Ulica założyciela Strzelina

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Bolko I Świdnicki, założyciel Strzelina, decyzją Rady Miejskiej Strzelina I kadencji, doczekał się ulicy swojego imienia dopiero w 1991 roku, prawie 700 lat od wystawienia dokumentu lokacyjnego, nadającego Strzelinowi prawa miejskie i 690 lat po swojej śmierci.
Historia miasta: Ulica założyciela Strzelina
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.Historia miasta: Ulica założyciela Strzelina
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

Zrozumiałym było to w czasach średniowiecza, wówczas ulice identyfikowane były raczej według liczby i siedziby zakładów rzemieślniczych np. w Strzelinie istniała ulica Piekarska, bądź szlaki wylotowe z miasta nosiły nazwy pochodzące od miejscowości w kierunku, których biegły: ulice Ziębicka, czy Wrocławska, Nie spotykamy raczej w tym czasie ulic poświęconych konkretnym postaciom historycznym, chyba, że byli to święci kościoła katolickiego.

W Strzelinie, po raz pierwszy, nazwy ulic zostały uporządkowane w ostatnim 20-leciu XIX w. i sprawą oczywistą było, że w państwie pruskim, będącym częścią Rzeszy Niemieckiej starano się bardzo, żeby nie przypominać słowiańskiej historii Śląska. Zadziwiającą rzeczą natomiast jest fakt, że w latach PRL-u, kiedy bardzo mocno odwoływano się do polskości ziem odzyskanych Bolko I Świdnicki również nie znalazł uznania wśród włodarzy miasta. Niestety wówczas obowiązywały inne priorytety, po drugiej wojnie światowej, patronem jednej z najpiękniejszych ulic miasta został generał Karol Świerczewski, sztandarowa postać polskiego komunizmu.

Początki ulicy Bolka I Świdnickiego nie mają jednak nic wspólnego z jej dzisiejszym patronem, a nawet ze średniowieczną historią miasta. Banhofstrasse, czyli ul. Dworcowa została wytyczona w 1872 roku, po tym jak w 1871 r. do Strzelina przyjechał pierwszy pociąg z Wrocławia i trzeba było zbudować dworzec kolejowy. Ul. Dworcowa została pomyślana jako naturalne połączenie dworca z najdalej wówczas wysuniętą - w północno-zachodnim kierunku - częścią miasta, czyli z ul. Ziębicką (dzisiejsza ul. Tadeusza Kościuszki).

Doprowadzenie kolei do Strzelina stało się momentem przełomowym w dziejach miasta, które w sposób naturalny zaczęło się rozwijać w kierunku dworca i jego otoczenia, powstawały nowe zakłady pracy potrzebujące dobrego skomunikowania z rynkami zbytu. Popularność zyskiwał transport osobowy.

Bardzo szybki rozwój kolejnictwa na Śląsku nie ominął ziemi strzelińskiej, w krótkim czasie Strzelin stał się stacją węzłową. W 1875 r. ukończona została linia kolejowa łącząca Wrocław z Międzylesiem przez Strzelin, Ziębice i Kłodzko, w 1884 r. powstało połączenie kolejowe Strzelin – Kondratowice – Łagiewniki – Niemcza, a w 1910 r. zakończono budowę trasy Strzelin – Głęboka Śląska – Przeworno - Otmuchów. W następnych latach Strzelin uzyskał połączenie kolejowe z Brzegiem przez Głęboką Śl. i Wiązów, z Grotkowem przez Przeworno i Rożnów, z Ząbkowicami Śląskimi przez Kondratowice i Ciepłowody, a nawet z Oławą przez Boreczek Borek Strzeliński i Domaniów. Tak intensywny rozwój kolejnictwa do II wojny światowej na tym terenie spowodował rozbudowę infrastruktury kolejowej w samym mieście z dworcem na czele. Wzrost liczby przewozów osobowych skutkował wzrostem atrakcyjności ul. Dworcowej jako ważnej arterii komunikacyjnej miasta, obok eleganckich kamienic mieszkalnych znalazł tam lokalizację hotel i restauracja o wdzięcznej nazwie „Pod dzbanem”

Po II wojnie światowej tradycja ta była kontynuowana, restauracja już pod polską nazwą „Polonia”, u zbiegu ul. K. Świerczewskiego i Kolejowej była jednym z ważniejszych zakładów gastronomicznych w mieście, podobnie jak hotel „Polonia” i kawiarnia „Kalina”. Można nawet powiedzieć, że w tym czasie ranga ulicy wzrosła ze względu na usytuowanie obok dworca kolejowego dworca PKS. Niestety, aktualnie Strzelin przestał być stacją węzłową, oprócz linii kolejowej Wrocław-Międzylesie, wszystkie inne zostały zlikwidowane, a przewozy autobusowe również straciły na znaczeniu. Dworce kolejowy i autobusowy przestały odgrywać taką rolę jak kiedyś, a ul. Bolka I Świnickiego stała się bardziej kameralna.


Piotr Rozenek



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 25 kwietnia 2024
Imieniny
Jarosława, Marka, Wiki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl